Av olika anledningar kan det ibland vara nödvändigt att byta bokförare. Även om processen kan verka lång och komplex, möjliggör moderna bokföringsprogram att vi snabbt och effektivt kan överföra all nödvändig information, vilket minimerar störningar i verksamheten.
De kunder som väljer våra tjänster anger oftast följande skäl för att byta revisor:
-
Återkommande fel, inkonsekvenser eller bristande kompetens;
-
Dålig kommunikation och otillgänglighet;
-
Överdrivna serviceavgifter;
-
Otillräcklig flexibilitet och bristande anpassning till företagets behov.
Om du har beslutat att byta revisor, är vi redo att hjälpa dig att övervinna de utmaningar som kan uppstå under övergången. Vi kommer att säkerställa att processen, så långt det är inom vår kontroll, blir snabb, effektiv och inte medför onödiga ytterligare kostnader. Om det under processen visar sig att bokföringen inte har hanterats korrekt eller i tid, kommer vi också ta hand om att åtgärda eventuella utestående bokföringsfrågor.
Att byta bokförare kan bero på olika anledningar. Även om kunder ofta anger kostnad som den främsta faktorn, finns det andra viktiga aspekter som de förväntar sig förbättras när de byter revisor:
-
Mer effektiv och smidig kommunikation;
-
Ett bredare tjänsteutbud;
-
Implementering av avancerade bokföringssystem;
-
Mer konkurrenskraftiga och optimerade tjänstepriser;
-
Högre kompetensnivåer hos professionella;
-
Bättre anpassning till företagets behov och specifikationer.
Det anses ofta vara mest lämpligt att byta revisor vid slutet av räkenskapsåret. Anledningen till detta är önskemålet om att den tidigare revisorn ska lämna årsredovisningar och deklarationer för det gångna året. Även om denna praxis kan verka logisk, möjliggör modern informationsteknik att nödvändig data för finansiell rapportering och deklarationer snabbt och enkelt kan överföras elektroniskt. Därför finns det inget behov av att vänta tills årsskiftet – det räcker att vänta tills månadens slut, och övergången till en ny revisor kan ske smidigt och utan ytterligare komplikationer.
Vi hanterar hela övergångsprocessen åt dig. Vi kommer att kontakta din tidigare revisor och inhämta den nödvändiga informationen för att underlätta bytet av bokföringsbyrå. Vi förbereder den erforderliga dokumentationen för en smidig övergång och säkerställer att de nödvändiga behörigheterna erhålls via Skatteverkets elektroniska tjänster.

Glöm inte uppsägelsetiden
Bokföringsbyråer fastställer vanligtvis en uppsägningstid för kontraktsavslut, som kan variera mellan 1 och 6 månader. I Sverige är den vanliga uppsägningstiden 3 månader. När du beslutar att byta revisor är det viktigt att meddela den nuvarande revisorn om kontraktsuppsägningen. Om revisorn är anställd enligt ett anställningsavtal gäller bestämmelserna i den svenska arbetsrättslagen rörande uppsägningstider och rättigheter.